Sociologie

Obsah

  • Sociologie (Struktura sociologie)
  • Osobnosti sociologie (August Comte, Emile Durkheim, Georg Simmel, Karl Marx, Max Weber, Robert Merton)
  • Česká sociologie (T.G.Masaryk, Edvard Beneš)
  • Socializace osobnosti (Roviny socializace, Socializační činitelé)
  • Kultura (Masová kultura)
  • Sociální interakce
  • Komunikace (Druhy komunikace)
  • Asertivita (Asertivní práva, Asertivní techniky, Empatie, Konflikt)
  • Sociální skupiny
  • Sociální stratifikace
  • Teorie davu (Gustave le Bon, Davisova teorie davu, Brownovo třídění davu)

    Sociologie

  • vznik - Aristoteles (4. století A.C.)
  • člověk je zoon politicon - bytost společenská
  • 19. století – vzniká sociologie jako vědní obor - Francouz August Comte - Kurz pozitivní filozofie
  • předmět zájmu - societas - společnost, logos - věda
    1. člověk ve společenských vztazích (interakce)
    2. člověk v sociálních skupinách (rodina, třída, národ)
    3. společenské jevy (rozvodovost, nezaměstnanost, xenofobie)
    4. celkový obraz společnosti (struktura, vývoj)

    Struktura sociologie

    1. obecná psychologie - vymezuje předmět zájmu sociologie, stanovuje výzkumné metody, poskytuje teoretický základ
    2. aplikované sociální disciplíny - sociální rozvrstvení, rasové a etnické skupiny, volný čas, reklama
    3. sociální výzkum
      • kvantitativní -potvrzení nebo vyvrácení hypotéz, obecnější, větší počet dotazovaných, metody - dotazník, anketa
      • kvalitativní - menší počet respondentů, více do hloubky, nelze zobecnit, názory, spojitosti, analýza osobnosti

    Techniky práce se skupinou

  • sociometrie -zjišťuje vztahy ve skupině (sympatie, antipatie, postavení členů, sociogram - Jacob Levy Moreno
  • sociogram je formalizovaný symbolický zápis sociopreferenčních vztahů, analýzou těchto skupinových vztahů se zabývá sociometrie
  • sociodrama - řeší vztahy a postavení ve skupině prostřednictvím navození dramatické situace, využívá hraní různých rolí - Jacob Levy Moreno
  • ohniskové skupiny - focus groups - diskuze, komunikace na nějaké téma s vybranou skupinou osob (například reprezentativní vzorek pracovníků) - Robert Merton

    Osobnosti sociologie

    August Comte

  • zakladatel sociologie, Francouz
  • positivismus – založen na zkoumání reálných faktů smyslovou zklušeností
  • lidstvo prochází třemi stádii - teologické (náboženské), metafyzické (filosofické) a pozitivní (racionální)
  • 2 části sociologie - sociální statika (struktura společnosti, rodina, dělba práce) a sociální dynamika (vývoj společnosti)
  • chtěl přetvořit francouzskou společnost po VFR
  • dílo Kurz pozitivní psychologie

    Emile Durkheim

  • Francouz, pokračovatel Comta a pozitivní tradice
  • tématika sebevraždy (sociální příčiny) – sesbíral a analyzoval údaje
  • jako míru sebevražednosti určil rozdah sociální integrace (do jaké míry je jedinec součástí společnosti) a morální regulaci v dané společnosti (jak společnost reguluje život jedince)
  • moderní společnost - vzniká větší závislost jedinců na sobě (díky specializaci, obory se navzájem potřebují)

    Georg Simmel

  • Němec, sociologie se nemusí zabývat všemi sociálními jevy
  • vlastním předmětem sociologie je zkoumání forem sociální interakce (vztahy mezi jedinci)
  • studium procesů, které vedou ke shromažďování do skupin
  • sociální typ - charakteristika osobnosti daná vlastnostmi (cizinec, dobrodruh, koketa)

    Karl Marx

  • Němec, jeden z největších sociologů všech dob (podle návaznosti dalších myslitelů na jeho myšlenky)
  • byl to ateista, materialista, filosofie dialektiky (svět vzniká z rozporů)
  • základem společnosti je výrobní způsob tvořen výrobními silami (lidé a výrobní prostředky) a výrobními vztahy (uspořádání výroby, organizace výrobních sil)
  • vše duchovní tvoří nadstavu společnosti (je odvozené a závislé od výrobních vztahů)
  • postavení člověka ve společnosti určuje vlastnictví výrobních prostředků (prodává svou pracovní sílu – je vykořisťován nebo kupuje pracovní sílu – vykořisťuje)
  • kritika nerovnosti - odstranit se má revolucí (svrhnutí kapitalistické třídy dělnickou třídou)
  • optimistické pojetí vývoje společnosti - vývoj světa k beztřídní společnosti

    Max Weber

  • Němec, jeden z hlavních kritiků Marxe, zdůrazňuje vliv kultury, hlavně náboženství
  • cíl sociologie - porozumět motivům jednání (motivované chování aktérů)
  • typologie chování
    • tradiční - motivované tradicí
    • afektivní - motivované vášní
    • hodnotově racionální - na základě ekonomických, náboženských nebo estetických motivací
    • účelově radiální - instrumentálně orientované na cíl
  • sociologie jako nehodnotící věda
  • teorie moci - mít moc - možnost přinutit někoho udělat něco proti jeho vůli
  • panství - moc založená na pocitu závaznosti vůči autoritě
    • tradiční - autoritu odvozuje z tradice neporušitelnosti poměrů
    • charizmatické - autorita pána, víra v neobyčejné schopnosti
    • legálně racionální - odvození od přijatých neosobních pravidel
  • byrokracie - racionální řízení velkých organizací, ideální je rozhodování dle obecných a neosobních pravidel, stanovení pevných kompetencí jednotlivých úředníků, hierarchická struktura rozhodování
  • stratifikace (rozvrstvení)

    Robert Merton

  • ohniskové skupiny – byrokracie, masová kultura
  • sociologie vědy - 4 zásady pro sociology
    • universalismus - nezávislost, objektivita
    • komunismus - spolupráce, kooperace, ne tržní charakter
    • osobní zájmy nemají vstupovat do vědeckého poznání
    • zájmy autority - vědec má respektovat autoritu, ale nepodřizovat ji výsledek bádání


  • Antony Siddens - učebnice sociologie
  • Peter Berger - dílo Pozvání do sociologie

    Česká sociologie

  • vznik v 80. letech 19. století

    T. G. Masaryk

  • zakladatel české sociologie
  • otázky demokracie, propojení etiky a politiky, smysl dějin, tématika sebevraždy
  • dílo Moderní člověk a náboženství

    Edvard Beneš

  • politické stranictví, problematika násilí v dějinách, teorie demokracie, alkoholismus
  • v roce 1944 oficiální zákaz sociologie v ČSR, v roce 1949 sociologie znovu zakázána – jako věda mohla ohrožovat státní ideologii
  • 60. léta 20. století – obnova sociolgie (katedry na VŠ, vznik sociologických společnosti)
  • 1989 – vzestup, možnost čerpat z různých zdrojů

  • Jan Buriánek
  • Miloslav Petrusek
  • Jan Keller

    Socializace osobnosti

  • utváření společenského rozměru člověka
  • děje se sociálním učením (celoživotní učení, získávání zkušeností)
  • celoživotní proces, důraz na rané období
  • primární socializace - první roky po narození, je velmi důležitá - jinak vznik ‘‘vlčích dětí‘‘ (izolace)

    Roviny socializace

    1. hygienické návyky
    2. řeč, komunikace
    3. pohyb (chůze), koordinace pohybů, manipulace s předměty
    4. stravovací návyky
    5. normy (pravidla)
    6. společenská etiketa
    7. sociální role
    8. schopnost plánování a organizování
    9. poznatky
    10. názory, hodnoty
    11. od egoismu k altruismu (nesobecký způsob myšlení a cítění), empatii
    12. vývoj svědomí
  • Kašpar Hausser - symbol pro všechna pozorování a pokusy s bytostmi, které vyrůstaly bez kontaktů s příslušníky stejného druhu a bez možnosti učit se

    Socializační činitelé

  • vše, co se podílí na socializaci člověka
  • hlavně rodina (primární skupina), přátelé (někdy bližší než rodina), kultura, přírodní podmínky, škola, sociální a ekonomické zázemí

    Sociální učení

    1. sociální posilování - odměny (motivace), tresty (cílem je odstranit způsob chování, hrozí přijetí negativní role), nutnost adekvátnosti k činům
    2. observace - od slova pozorovat, vnímání odměn a trestů v okolí, má to na mě dopad
    3. anticipace - pozitivní nebo negativní očekávání od okolí - přijmutí role
      • učení – tendence přijmout roli v závislosti na okolí
      • anticipační úzkost - úzkost z očekávání
    4. imitace - nápodobování, nápodoba vzoru, spíše nevědomá činnost, neverbální komunikace
    5. identifikace - ztotožnění - vědomé napodobování vzoru

    Sociální pozice a role

  • pozice - postavení, místo člověka ve společnosti (syn, dcera, student, dlaždič)
    • vrozená - syn, sourozenec
    • získaná - manželka, matka, student
    • krátkodobá - student
    • dlouhodobá - muž, dcera
  • role - očekávání chování od člověka v určité pozici
  • symboly - patří k určité pozici (oblečení – školní uniformy, bílý plášť)
  • poziční pluralismus - každý má více pozic (rolí)
  • identifikace s rolí - ztotožnění se s rolí, je to individuální
  • konflikt
    • uvnitř rolí (nevyhovující profese)
    • mezi rolemi (těžko se naplňují najednou)

    Kultura

  • to, co vytvořil člověk (na rozdíl od přírody), soubor duchovních a materiálních hodnot
  • celek činností a výtvorů určitého uskupení lidí (duchovní a materiální hodnoty)
  • ztotožnění se s uměním, vše co má estetickou povahu
  • duchovní - umění, náboženství, věda, právo, etika
  • materiální - architektura (ta je částečně i duchovní - historie), prostředky dopravy, věci denní potřeby

    Funkce kultury

    - zábavná, rekreační, vzdělávací (věda, filosofie, náboženství)
    • normativní (vztahy, pravidla)
    • socializační (od nar. se učíme, co vytvořili lidé před námi, učení ke kult. určité spol.)
    • poznávací
    • informativní
    • kulturní dědictví
    • kumulativní (hromadící)
    • kompenzační
  • subkultura - menšinová kultura (sekty, technaři, mládež, menšiny)

    Masová kultura

  • masovost - velká skupina lidí, spočívá v množství konzumentů i množství produktů
  • komerčnost, standardizace (stejnost)

    Podmínky vzniku

  • industrializace a urbanizace (osídlování měst)
  • volný čas, modernizace (noviny, televize)
  • výhody - sdružuje skupiny lidí se stejným zájmem, informovanost, lehká dostupnost, rozvoj komunikace
  • nevýhody - jednolitost, manipulace, pasivita (lidé nemusí přemýšlet), ovlivnění (hlavně děti)

    Reklama

  • propagace výrobku či služby za účelem prodeje
  • využití osobností, zvyšování kvality, design, slogan, porovnávání
  • princip PZTK - pozornost, zájem, touha, koupě

    Sociální interakce

  • proces, který spočívá v působení jedince nebo skupiny na jiného jedince nebo skupinu
  • přímá interakce - uskutečňuje se přímým kontaktem tváří v tvář
  • nepřímá interakce - probíhá zprostředkovaně třetí osobou či komunikačními prostředky (média)
  • záměrná interakce - úsilí, nejčastěji rodičů a učitelů, ovlivňovat, vyučovat a vychovávat dítě
  • nezáměrná interakce - probíhá každodenním vlivem osob v neformálních situacích, kdy jedinec pozoruje sociální model a s ním se ztotožňuje

    Chyby interakce

  • haló efekt - zaujmutí postoje k člověku dle jednoho převažujícího rysu (špatné známky, neupravenosti)
  • efekt primarity - zmýlení prvním osobním kontaktem (z upravenosti vyvozujeme dokonalost i v chování)
  • efekt sociálního postavení - odlišnost chování k lidem z vyšší a nižší společnosti (profesor vzbuzuje větší důvěru než jeho asistent)
  • autoprojekce - promítání sebe sama do druhého (rodiče své sny promítají do dětí)
  • předsudky a stereotypy - zaběhnuté nepravdivé názory zkreslující skutečnost (zkreslený pohled na Němce přenášený z druhé světové války)

    Komunikace

  • slouží k dorozumívání
  • důvody komunikace - získávání informací, sdělování emocí, navázání vztahů, vyjádření potřeb, ovlivňování lidí, společní činnost, předávání zkušeností
  • interakce – ovlivňování lidí navzájem, promítání do komunikace

    Druhy komunikace

  • podle výrazových prostředků - verbální, nonverbální (mimika, postoje), činy, tichem
  • podle záměru (úmyslnosti) - záměrná – verbální, nezáměrná – neverbální (nevědomá)
  • dle rozsahu - monolog, dyadická – dialog, skupinová, masová
  • dle podílu na komunikaci - asymetrická, symetrická (2 přátelé)
  • dle charakteru vztahu - formální (bez emocí), neformální (citová)

    Verbální komunikace

  • ovlivněna zkušenostmi (referenční rámec - souhrn určitých zkušeností)
  • kmunikační šum (chyba v dorozumívání)
  • konkretizace (nemluvit v hádankách, předložení důvodů)
  • kvantifikace (snažit se o bližší určení – neříkat bylo tam hodně lidí)
  • definovat klíčová slova, mluvení v 1. osobě

    Neverbální

    – podporuje verbální komunikacii nebo má opačný význam, více přítomné emoce, někdy nahrazuje verbální komunikaci
  • gesta - přecházela slovům (palec nahoru a dolů, kývání hlavou)
  • mimika - výrazy tváře, doprovází řeč nebo jí protiřečí (vyjadřování ironie)
  • pohledy očí - příjem i vysílání informací, důležitá přiměřenost
  • postoje těla - kongruence (shoda) poloh - přibližně stejný postoj při souladné komunikaci
  • proxemika - využívání prostoru při komunikaci
  • vertikální rozměr - výška očí
  • horizontální rozměr – 4 zóny
    • intimní - do 30cm (manželé, rodič – dítě)
    • osobní - do 120cm (přátelé)
    • sociální - do 360cm, formální vztahy, jednání
    • veřejná - nad 360cm (herci – publikum, přednáška)
  • proxemický tanec - vstup do něčí zóny (intimní, osobní) - nepříjemné ustupování před narušitelem
  • haptika – zabývá se doteky (pohlazení, facka, polibek, odstrčení, podání ruky)
  • paralingvistické znaky - doprovodné znaky řeči (intonace, hlasitost, rychlost mluvení)
  • dále také vzhled, prostředí, celkový dojem

    Asertivita

  • prosazení sebe s ohledem na druhého člověka
  • sociální dovednost, kompromis mezi pasivitou a agresivitou
  • prostá - obrana proti manipulaci, prosazení oprávněných nároků
  • empatická - prosazování s ohledem na druhého
  • manipulace - ovlivňování chování druhých prostřednictvím manévrů (někdy nevědomě)

    Asertivní práva

  • Máte právo...
  • ..sám posuzovat své chování, myšlenky, emoce a nést za ně zodpovědnost
  • ..nenabízet žádné výmluvy či omluvy ospravedlňující naše chování
  • ..změnit svůj názor
  • ..dělat chyby a být za ně zodpovědný
  • .. říci ,, Já nevím!‘‘ ,, Já ti nerozumím!‘‘ ,, Je mi to jedno!‘‘
  • rezignovat na asertivitu

    Asertivní techniky

  • postupy a možnosti prosazování vůči druhému člověku
  • poškrábaná deska - prosazování oprávněných požadavků opakováním dokola - jistě a klidně, mělo by se dosáhnout úspěchu
  • otevřené dveře - počkáme, až druhému dojdou nadávky - přestane, nedáme mu možnost další odrazové plochy
  • pozitivní komunikace - slušná formulace, vyslovení požadavků
  • selektivní ignorování - ignorace a nezájem
  • dotazování na negativa - cílem je upřesnění, co mi vadí
  • kompromis - vyjití vstříc, spokojenost obou stran
  • umění požádat o laskavost - slušná a solidní forma, ale nesmí se zneužívat ostatní lidi
  • odmítnutí – umět říci ne - klidná a solidní forma, objasnění
  • kritika - musí být věcná a týkat se určité situace, zapojení pozitivní komunikace

    Empatie

  • schopnosti vcítit se do pocitů a jednání druhé osoby
  • dobrá je předchozí zkušenost se situací
  • předpoklad - decentrace - odpoutání se od sebe sama
  • význam - komunikace, morálka, vztahy
  • indukce - výchovný styl, který podporuje rozvoj (ne tresty, ale ukázka důsledků činů)
  • v dětském věku je důležité prostředí, ve škole pedagog
    • kognitivní - poznávací, vnímání druhého pomocí představivosti (předvídatelnost)
    • afektivní – emocionální reakce na city druhého, příjemná a nepříjemná situace
    • globální empatie - pouhé náznaky empatie, např. brečící novorozenec v porodnici
    • egocentrická empatie - vcítění podle svých prožitků, předškolní dítě měří vše podle sebe
    • sociální empatie - vztahuje se na celý národ, skupinu, překážkou jsou předsudky

    Konflikt

  • intrapersonální - uvnitř nás samotných
    • apetence - volba ze dvou a více pozitivních možností
    • averze - volba ze dvou a více negativních možností
    • apetence – averze - kombinace
  • interpersonální - mezi osobami
    • rezignace – pasivita, když zjistím, že můj názor není správný
    • asertivita – kompromis
    • agresivita – boj, konfrontace

    Brainstormig

  • 1. fáze - spontánní chrlení nápadů na řešení nějaké situace, bez cenzury
  • 2. fáze - zaznamenané nápady se procházejí a skupinově vybírají ty nejlepší
  • optimální řešení konfliktu - zapojení všech stran, všichni řešení přijmou, spokojenost všech

    Sociální skupiny

  • sociální kategorie - soubor osob, které vykazují alespoň jeden společný znak, spíše statistický pojem (zaměstnanec)
  • sociální agregát - soubor lidí, kteří jsou si prostorově blízcí (sousedé, diváci v divadle)
  • skupina ve vlastním slova smyslu - vztahy, užší vazby, komunikace, soudržnost, společné hodnoty, zájmy (třída, rodina, etnikum)

    Druhy skupin

  • podle velikosti - malé (časté kontakty, rodina, kroužky), velké (třída - stejné zájmy)
  • podle charakteru vzniku formální (nařízené, vězení), neformální (vyvíjí se, bez org. shora)
  • podle vazby mezi členy - primární (menší, neformální, rodina), sekundární (větší a formální)
  • podle skupinových vazeb - politické, ekonomické, náboženské, společensky-zábavní
  • podle primarity
    • sekundární skupiny - formální vztahy, masová komunikace (národ, sociální vrstvy)
    • referenční skupina - skupina, se kterou se identifikuji, můžu a nemusím být jejím členem

    Sociální stratifikace

  • rozvrstvení
  • rovnost z titulu lidství, základní práva na život, svobodu, vlastní názory
  • lidé si nemohou být rovni v postavení ve společnosti, majetku, názorech - totalita
  • George OrwellFarma zvířat - ,,Všichni jsou si rovni (ale někteří jsou rovnější).‘‘
  • alegorický román, zvířata vyženou farmáře, chtějí rovnost, ale najednou se někomu zalíbí moc, ideály - rovnost, nezabít jiné zvíře (bez důvodu, ale ten se dá vždy najít)
  • horizontální stratifikace - rozmanitost
  • vertikální stratifikace - odráží postavení ve společnosti, společenská hierarchie
  • sociální mobilita - horizontální (změna působiště, ale stejná profese), vertikální (povýšení, pohyb po hierarchické stupnici)
  • otevřená společnost - svoboda pohybu po hierarchické stupnici
  • uzavřená společnost - totalitní režim, kasty, stavy

    Vrstvy ve společnosti

  • vyšší (elita) - vyšší podnikatelé, politici
  • vyšší střední - soudci, odborníci
  • nižší střední - úředníci
  • vyšší dělnická - odborní zaměstnanci
  • nižší dělnická - neodborná manuální práce
  • underclass (deklarovaní) - nepracující, chudina

    Teorie davu

  • dav – seskupení osob na jednom určitém místě u nějakého důvodu (sociální agregát)

    Gustave Le Bon

  • vycházel z Velké francouzské revoluce, davem se zabýval jako první
  • psychologie davu - hrozí davové šílenství (lidé se chovají pudově a emočně) - ztráta identity
  • kolektivní duše davů
  • sugestibilita (ovlivnitelnost), duševní a citová nákaza
    • heterogenní dav - různorodý, společný jen motiv
      • anonymní - neznámá totožnost (revoluce)
      • neanonymní - určitá organizace (soudy, parlamenty, poroty)
    • homogenní dav - stejnorodý (příslušníci politické strany)

    Davisova teorie davu

    • sociálně strukturovaný dav - předem daný, legální, společensky uznávaný
      • posluchačstvo - divadlo, mše
      • plánovaný expresivní dav - demonstrace
    • nahodilý dav - odpovídá zákonu, něco vyjadřuje
      • divácký - čumilové (kolem nehody)
      • znepříjemňující - tlačenice, fronty
      • panické - požár
    • nezákonné - nejsou v souladu se zákonem
      • aktivní expresivní - neohlášený
      • amorální - větší skupiny (fotbaloví fanoušci posilnění alkoholem, průvod nudistů)

    Brownovo třídění davů

  • pasivní - posluchačstvo
  • aktivní
    • útočné – lynčující
    • únikové – panické
    • získávací – rabující
    • expresivní - demonstrující
  • Rozcestník

    Novinky
    Guestbook
    Škola
    Pravidla společenského chování
    Jak se staví hrad

    Ostatní

    Rome Total War
    Střepy

    Uspořádání webu

    V levém sloupci najdete hlavní menu, v pravé části webu jsou pak odkazy, které se vztahují jen k dané stránce. Na hlavní stránku se dostanete kliknutím na logo v záhlaví.

    Počítadlo


    Škola

    Co zde najdete

    ZSV

    Psychologie
    Sociologie
    Ekonomie
    Politologie
    Právo
    Filosofie

    Religionistika

    Religionistika
    Dějiny křesťanství
    Biblistika Starého zákona
    Biblistika Nového zákona

    Latina

    "Non est, sed erit."

    Historie

    Pomocné vědy historické
    Dějiny Hradce Králové
    Pravěk
    Starověké říše východu
    Starověké Řecko
    Starověký Řím
    Čechy ve středověku
    Raný středověk
    Vrcholný středověk
    Čechy v novověku
    Raný novověk
    Čechy do 2.sv.v.
    Svět do 1.sv.v.
    První světová válka
    Druhá světová válka
    Čechy po 2.sv.v.
    Studená válka

    Kompletní zápisy

    ZSV
    Religionistika
    Dějiny lidstva

    Ke stažení

    ZSV v pdf
    Dějepis v pdf

    Externí odkazy

    Matematika Polopatě
    Dějepis.com